image

Գուրգէն Թրենց մը կար…

Գուրգէն Թրենց մը կար…

Պոլսեցիի մը եթէ հարցնե­­լու ըլ­­լաք Հի­­սարը՝ ան, հար­­ցումին ան­­պայման պի­­տի փո­­խադար­­ձէ հար­­ցումով մը՝ «ո՞ր Հի­­սարը. Ռու­­մե­­­լիի՞, թէ՞ Անա­­տոլուի»։ Բայց եթէ նոյն հար­­ցումը յղե­­լու ըլ­­լաք պոլ­­սա­­­հայու մը, մա՛նա­­ւանդ «հի՛ն» պոլ­­սա­­­հայու մը՝ անոր ըն­­կա­­­լու­­մով կայ միայն մէ՛կ Հի­­սար, Ռու­­մե­­­լիհի­­սարը, որ իս­­կա­­­կան հա­­յաւան մըն էր մին­­չեւ ան­­ցեալ դա­­րու 70-ական­­նե­­­րը։ 

Վոս­­փո­­­րի նե­­ղու­­ցի եր­­կու ափե­­րուն հան­­դի­­­պակաց թա­­ռած այս եր­­կու Հի­­սար­­նե­­­րը՝ Անա­­տոլուի եւ Ռու­­մե­­­լիի, իրենց անու­­նը առած են հոն բարձրա­­ցող բեր­­դե­­­րէն, այ­­սինքն թրքե­­րէնով՝ «հի­­սար»-նե­­րէն։ Այդ բեր­­դե­­­րը կա­­ռու­­ցուեր են յա­­ջոր­­դա­­­բար՝ 1395-ին եւ 1452-ին, վե­­րահսկե­­լու հա­­մար Վոս­­փո­­­րի ապա­­հովու­­թեան։ 

Թէ որո՞նք են Ռու­­մե­­­լիհի­­սարի մէջ հա­­յոց հաս­­տատման պատ­­ճառնե­­րը, պա­­րագա­­ները եւ աւե­­լի հա­­մապար­­փակ բա­­նաձե­­ւու­­մով՝ ինչպէ՞ս կը ներ­­կա­­­յանայ Ռու­­մե­­­լիհի­­սարի հա­­յոց պատ­­մութիւ­­նը, այդ մէ­­կը կը թո­­ղեմ մաս­­նա­­­գէտ­­նե­­­րուն, պատ­­մա­­­բան­­նե­­­րուն։

Ռու­­մե­­­լիհի­­սարի (այ­­սուհե­­տեւ՝ Հի­­սարի) հետ իմ կա­­պը նախ եւ առաջ կը սկսի հօր­­մէս, որուն ծննա­­դավայ­­րը եղած է, բայց ան­­կէ առաջ ալ մեծ­­հօրմէս ու մեծ­­մօրմէս, անոնց ծնող­­նե­­­րէն, որոնք Պար­­տի­­­զակէն գաղ­­թեր են հոն, հաս­­տա­­­տուեր այդ հա­­յաւա­­նին մէջ։

Այսպի­­սի պոր­­տա­­­լարով կա­­պուած ըլ­­լա­­­լով Հի­­սարին՝ իմ ման­­կութեան տա­­րինե­­րու կի­­րակ­­նօ­­­րեայ ըն­­տա­­­նեկան պտոյտնե­­րու, այ­­ցե­­­լու­­թիւննե­­րու առաջ­­նա­­­կարգ վայ­­րե­­­րէն հան­­դի­­­սացաւ ան, մինչ մենք կը բնա­­կէինք Պոլ­­սոյ կեդ­­րո­­­նական թա­­ղամա­­սերուն մէջ։ 

Հոս ան­­մի­­­ջապէս կ՚ու­­զեմ նշել, որ յու­­շերս՝ բա­­ւական մշու­­շոտ, 6-7 տա­­րեկան երե­­խայի տա­­րինե­­րէս ըլ­­լա­­­լով՝ կրնան ընդգրկել անճշդու­­թիւններ, սխալ­­ներ կամ ան­­տե­­­սումներ, որոնց հա­­մար կան­­խաւ կը հայ­­ցեմ նե­­րողամ­­տութիւն։ 

1960-ական­­նե­­­րու վեր­­ջա­­­ւորու­­թեան եւ 1970-ական­­նե­­­րու սկիզ­­բի Հի­­սարը ոչ մէկ կապ ու­­նի այ­­սօ­­­րուա­­նին հետ, որ բազ­­մա­­­մարդ արուար­­ձան քա­­ղաք մը դար­­ձած է։ Այդ տա­­րինե­­րուն շատ աւե­­լի ամա­­յի, կը յատ­­կանշուէր մի՛այն իր նա­­ւամա­­տոյ­­ցով, ան­­մի­­­ջապէս անոր դի­­մացի աւե­­լի քան ցից, նոյ­­նիսկ կառ­­քե­­­րուն մղձա­­ւանջ պատ­­ճա­­­ռով զա­­ռիվե­­րով, որ կ՚առաջ­­նորդէր դէ­­պի գիւ­­ղին սիր­­տը, ուր առա­­ւելա­­բար հաս­­տա­­­տուած էին եր­­բեմնի բաղ­­դատմամբ ար­­դէն նօս­­րա­­­ցած հա­­յերը. կար թե­­րեւս եր­­կու, լա­­ւագոյն պա­­րագա­­յին՝ երեք նպա­­րավա­­ճառ, քա­­նի մը այլ ար­­հեստա­­ւորի խա­­նութ ու այդքան։ Խօսքս, այդ զա­­ռիվե­­րէն վե­­րերուն, Հի­­սարի բուն սրտին մա­­սին է, քա­­նի որ վա­­րը՝ Վոս­­փո­­­րի ափը աւե­­լի կա­­նուխ «պղծուած էր քա­­ղաքակրթու­­թեան» կող­­մէ։ 

Հի­­սար մեր կի­­րակ­­նօ­­­րեայ այ­­ցե­­­լու­­թիւննե­­րը գլխա­­ւորա­­բար կ՚ըլ­­լա­­­յին տեղ­­ւոյն Ս. Սան­­դուխտ հայ­­կա­­­կան եկե­­ղեց­­ւոյ մէջ այս կամ այն արա­­րողու­­թեան առի­­թով, որոնք այդ տա­­րինե­­րուն շատ աւե­­լի յա­­ճախա­­դէպ էին։ Պա­­տարագ­­նե­­­րէն եւ անոնց յա­­ջոր­­դող ու յու­­շե­­­րուս մէջ անջնջե­­լի սի­­րոյ սե­­ղան­­նե­­­րէն ետք՝ իրենց գե­­ղարուես­­տա­­­կան բա­­ժինով,– որոնց ան­­պայման իր բա­­ժինը կը բե­­րէր հայրս ալ իր եր­­գե­­­րով,– մե­­զի հա­­մար աւան­­դութիւն էր դար­­ձած այ­­ցե­­­լել եկե­­ղեցիէն հա­­զիւ քա­­նի մը քայլ ան­­դին՝ հին բայց այ­­լա­­­պէս գողտրիկ փայ­­տա­­­շէն տու­­նը, ուր կը բնա­­կէին Գուրգէն Թրեն­­ցը եւ իր սի­­րասուն կի­­նը՝ տի­­կին Եր­­մո­­­նէն։

Տե­­սակ մը մեր ուխտա­­տեղին դար­­ձած անոնց այդ տու­­նը,– որ հե­­տագա­­յին՝ անոնց ան­­դարձ մեկ­­նումէն ետք հրոյ ճա­­րակ դար­­ձաւ խորհրդա­­ւոր պայ­­մաննե­­րու մէջ, մեծ հա­­ւանա­­կանու­­թեամբ ձե­­ռամբ՝ տե­­ղը բարձրա­­յարկ շի­­նու­­թիւն մը տնկել ցան­­կա­­­ցող­­նե­­­րու,– անա­­ռիկ ու ան­­զուգա­­կան տե­­սարան մը ու­­նէր. ար­­դա­­­րեւ, անոր գտնուած բար­­ձունքէն՝ ամ­­բողջ Վոս­­փո­­­րը «ոտ­­քե­­­րուդ տակ փռուած էր», ինչպէս սո­­վորու­­թիւն է ըսել ժո­­ղովրդա­­կան բար­­բա­­­ռով։

Այդ տա­­րինե­­րուն ար­­դէն յա­­ռաջա­­ցեալ տա­­րիքի էին թէ՛ Գուրգէն Թրեն­­ցը, թէ՛ ալ իր ան­­բա­­­ժան կո­­ղակի­­ցը։ Երբ կ՚այ­­ցե­­­լէինք իրենց՝ հայրս, որ մեծ յար­­գանք կը տա­­ծէր երէց մտա­­ւորա­­կանին նկատ­­մամբ, ան­­մի­­­ջապէս ազ­­գա­­­յին, գրա­­կան, քա­­ղաքա­­կան տաք երկխօ­­սու­­թեան մէջ կը մխրճուէր անոր հետ, իրա­­րու հետ գիր­­քեր, թեր­­թեր կը փո­­խանա­­կէին, մինչ տի­­կին Եր­­մո­­­նէն եւ մայրս աւե­­լի ըն­­տա­­­նեկան, տան­­տի­­­կինի «օրա­­կարգ»-ով կը տա­­րուէին։ 

Սա­­կայն, մտա­­ւորա­­կան, բա­­նաս­­տեղծ ազ­­գա­­­յին գոր­­ծիչ Գուրգէն Թրեն­­ցի յի­­շատա­­կը երե­­խայի իմ յի­­շողու­­թեանս մէջ դրոշ­­մուած է յատ­­կա­­­պէս սա եր­­կու բա­­ռերով՝ «քե­­ռի» եւ «խխունջ»։ Որ­­քա՜ն ան­­կա­­­պակից բա­­ռեր, չէ՞։

Ինչպէս վե­­րեւ ըսի, վկա­­յու­­թիւնս ըլ­­լա­­­լով հա­­զիւ 6-7 տա­­րեկան երե­­խայի մը վկա­­յու­­թիւնը՝ չեմ գի­­տեր, թէ քա­­ղաքա­­կան հա­­կումնե­­րո՞ւ բեր­­մամբ էր, թէ՞ Հա­­յաս­­տա­­­նի սի­­րոյն, բայց Գուրգէն Թրենց ար­­տա­­­կարգ հա­­մարում ու­­նէր Խորհ. Միու­­թեան նկատ­­մամբ, զոր կը կո­­չէր «քե­­ռի»։ Այդ տա­­րինե­­րուն Վոս­­փո­­­րէն շատ յա­­ճախ կ՚անցնէին խորհրդա­­յին նա­­ւեր։ Եւ ինք կը սի­­րէր իր պա­­տու­­հա­­­նին առ­­ջեւ աւե­­լի քան յամ­­րօ­­­րէն տո­­ղան­­ցող իւ­­րա­­­քան­­չիւր խորհրդա­­յին նա­­ւը ող­­ջունել «քե­­ռին կ՚անցնի» ըսե­­լով. եթէ Հա­­յաս­­տա­­­նի առնչուող վար­­կածս ճիշդ է՝ թե­­րեւս ալ այդ նա­­ւերը իրեն կը բե­­րէին պճեղ մը Հա­­յաս­­տան, ո՜վ գի­­տէ։ 

Ճիշդ այդ տա­­րինե­­րուն՝ ճա­­կատա­­գիրը այնպէս տնօ­­րինեց որ մենք ալ, թո­­ղելով Պոլ­­սոյ կեդ­­րո­­­նը, հաս­­տա­­­տուէինք Հի­­սար, թէեւ ոչ շատ եր­­կար ժա­­մանակ, հա­­զիւ 2-3 տա­­րի։ Վար­­ձա­­­կալ էինք տան մը մէջ, որ ար­­տա­­­քին աշ­­խարհին հետ կա­­պուած էր հա­­զիւ թէ գիւ­­ղա­­­կան հո­­ղածածկ արա­­հետ­­նե­­­րով։ Եւ ահա այդ տա­­րինե­­րուն կը վե­­րաբե­­րի Թրեն­­ցի մա­­սին յու­­շե­­­րուս միւս կա­­րեւոր բա­­ժինը։ Կը յի­­շեմ, որ անձրե­­ւոտ օրեր, անձրե­­ւի դադ­­րե­­­լէն ան­­մի­­­ջապէս ետք մեր տան մօ­­տակայ­­քը կը յայտնուէր սի­­րելի Թրեն­­ցի դի­­մաս­­տուերը, գլխարկը գլխուն, անձրե­­ւանո­­ցը հա­­գած, գա­­ւազա­­նը ձեռ­­քին, որ ըստ ծնող­­քիս՝ ելած կ՚ըլ­­լար խխունջ հա­­ւաքե­­լու։ Խխո՞ւնջ հա­­ւաքել. բայց ի՞նչ ընե­­լու հա­­մար։ Այդ տա­­րիքիս եւ Թուրքիոյ նման երկրի մը մէջ, ուր բնաւ նման սո­­վորու­­թեան մա­­սին չէի լսած նա­­խապէս, երբ իմա­­ցայ որ կը սի­­րէ եղեր ու­­տել խխունջ… կա­­րելի է երե­­ւակայել, թէ այդ տե­­ղեկու­­թիւնը ինչպիսի՛ ցնցում մը յա­­ռաջա­­ցու­­ցեր էր երե­­խայի աշ­­խարհիս մէջ, մինչեւ այ­­սօր յիշողութեանս մէջ քանդակուած մնալու աստիճան, հա­­կառակ անոր որ այդ օրե­­րէն աս­­դին ըն­­տե­­­լացած եմ այդ սո­­վորու­­թեան, նոյ­­նիսկ եթէ բնաւ մաս չի կազ­­մեր իմ նա­­խասի­­րու­­թիւննե­­րուն։

Վեր­­ջին ան­­գամ ե՞րբ տե­­սանք Թրենց ամո­­լը՝ չեմ յի­­շեր։ Բայց կը յի­­շեմ իրենց կեան­­քի վեր­­ջին շրջա­­նին,– նախ՝ Գուրգէն Թրեն­­ցի, ապա իր այ­­րիին,– վի­­ճակած զա­­նազան դժբախ­­տութիւննե­­րուն մա­­սին խօ­­սակ­­ցութիւննե­­րը ըն­­տա­­­նեկան մեր եր­­դի­­­քին տակ եւ սա շատ բնա­­կան էր, քա­­նի որ մե­­զի հա­­մար անոնք շա­­տո՜նց դար­­ձած էին աւե­­լի քան հա­­րազատ­­ներ։

Ահա խղճի պարտք մըն է որ կը հա­­­տու­­­ցեմ այ­­­սօր դժբախ­տա­բար պատ­մութեան փո­շինե­րուն տակ թա­ղուած պոլ­սա­հայ մեր մտա­ւորա­կան­նե­րու հոյ­լէն Գուրգէն Թրեն­­­ցի եւ իր անբաժան կո­ղակ­ցին՝ տիկին Եր­մո­նէի բա­­­րի յի­­­շատա­­­կին։ Նաեւ երախ­­­տա­­­­­­­գիտու­­­թեան խօսք մը թող նկա­­­տուին այս տո­­­ղերը. այ­­­սօր, տաս­­­նա­­­­­­­մեակ­­­նե­­­­­­­րու հե­­­ռաւո­­­րու­­­թե­­­­­­­նէ, որ­­­քա՜ն երախ­­­տա­­­­­­­պարտ եմ իրենց, որ ին­­­ծի պար­­­գե­­­­­­­ւած են նման յի­­­շատակ­­­ներ, ցաւցնե­­­լու աս­­­տի­­­­­­­ճան խոր, բայց այնքա՜ն անուշ։ 

*  *  *

Քա­­նի որ նիւ­­թը Հի­­սարի մա­­սին է, չեմ կրնար չանդրա­­դառ­­նալ այլ անձնա­­ւորու­­թեան մը եւս, որու հետ թէ­­պէտ այնքան յու­­շեր չու­­նիմ, որ­­քան տէր եւ տի­­կին Թրեն­­ցի հետ։ Ազ­­նուափայլ տի­­կին Սիր­­վարդ Գա­­րամա­­նու­­կեանն է ան, որ նոյնպէս կ՚ապ­­րէր Հի­­սար, իր ամուսնոյն հետ (թե­­րեւս ալ մի՛այն որ­­պէս ամա­­րանո՞ց հոն կու գա­­յին), ճիշդ ու ճիշդ նա­­ւամա­­տոյ­­ցին դի­­մացը։ Մաս­­նա­­­գիտու­­թեամբ երա­­ժիշտ, երաժշտա­­գէտ, դաշ­­նա­­­կի ու­­սուցչու­­հի այս մտա­­ւորա­­կան տի­­կինը նաեւ կ՚աշ­­խա­­­տակ­­ցէր պոլ­­սա­­­հայ մա­­մու­­լին։ Եւ վստա­­հաբար այդ պատ­­ճա­­­ռով է, որ քա­­նի մը ան­­գամ ըն­տա­­­նեօք այ­­ցե­­­լած ենք նաեւ անոնց բնա­­կարա­­նը, հայրս ըլ­­լա­­­լով մամ­­լոյ մշակ մը։ 

Յար­­գա՛նք՝ նոյնպէս անոնց յի­­շատա­­կին։ 

*  *  *

Ահա Ուի­­քիփե­­տիայի մէջ Գուրգէն Թրեն­­ցի մա­­սին քա­­նի մը սեղմ տե­­ղեկու­­թիւն։ Հա­­մոզուած եմ, որ շա՜տ-շա՜տ աւե­­լին էր ան։ 

Թրենց Գուրգէն (1888 Հա­­ճըն, Ատա­­նայի վի­­լայէթ, Օս­­մա­­­նեան կայսրու­­թիւն – 1972 Պո­­լիս, Թուրքիա), բուն անու­­նով՝ Գուրգէն Թուրսար­­գի­­­սեան։ Բա­­նաս­­տեղծ եւ ու­­սուցիչ։ 

Ծնած է Հա­­ճըն եւ մա­­հացած՝ Պո­­լիս։ Յա­­ճախած է Կե­­սարիոյ Ս. Կա­­րապետ վան­­քի վար­­ժա­­­րանը։ Վկա­­յուած է Պոլ­­սոյ հա­­մալ­­սա­­­րանի իրա­­ւագի­­տու­­թեան ճիւ­­ղէն։ Ոսուցչա­­գոր­­ծած է Ս. Կա­­րապետ վան­­քի, Պոլ­­սոյ Թա­­դէոս­եան, Ին­­ճիրտի­­պիի Աւե­­տարա­­նական եւ Կեդ­­րո­­­նական վար­­ժա­­­րան­­նե­­­րուն մէջ։ Պաշ­­տօ­­­նավա­­րած է իբ­­րեւ փոխտնօ­­րէն Կեդ­­րո­­­նական վար­­ժա­­­րանի եւ տնօ­­րէն Ս. Փրկիչ ազ­­գա­­­յին հի­­ւան­­դա­­­նոցին մէջ։ Աշ­­խա­­­տակ­­ցած է պոլ­­սա­­­հայ մա­­մու­­լին՝ բա­­նաս­­տեղծու­­թիւննե­­րով եւ ար­­ձակ էջե­­րով։ Օգ­­տա­­­գոր­­ծած է Աշուղ եւ Հագ­­ներգու գրչա­­նուննե­­րը։ Ու­­նի ան­­տիպ գե­­ղագի­­տական ար­­ձակ էջեր։ Իր հրա­­տարա­­կուած գոր­­ծերն են. Աշու­­ղա­­­կան (բա­­նաս­­տեղծու­­թիւն), Պո­­լիս, 1934, Աշու­­ղա­­­կան (բա­­նաս­­տեղծու­­թիւն, Պո­­լիս, 1939, Աշ­­նա­­­նային (բա­­նաս­­տեղծու­­թիւն), Պո­­լիս, 1945, Պա­­տա­ռիկ­­ներ (բա­­նաս­­տեղծու­­թիւն), Պո­­լիս, 1967։

 

Յարութիւն Կոպէլեան