Կամ, կա՛մ... կա՛մ...
Կամ-ը համադասական շաղկապի տրոհական տարբերակն է, որ ընդհանրապէս կը ծառայէ ընտրելու ներկայացող քերականօրէն երկու համարժէք հասկացութիւններէ մէկը. օրինակ՝
--Որոշած եմ խնձոր կամ նարինջ գնել:
--Գնա՛, Թորոսը կամ Մարկոսը ինծի՛ կանչէ:
--Ձմռան գիշերները անոնք կը կարդային կամ հեքիաթ մտիկ կ’ընէին:
--Նկատողութիւն լսելով՝ ան ապշած աչքերով երեսդ կը նայէր կամ երկու ափերովը դէմքը ծածկելով կը հեծկլտար:
Այս պարագային կամ-ը չի՛ շեշտուիր, եւ իրմէ առաջ ստորակէտ կամ որեւէ այլ նշան չի՛ դրուիր:
* * *
Բերուած բոլոր օրինակները կարելի է գրել կա՛մ... կա՛մ... կրկնադիր շաղկապով, որ կը ծառայէ մեր միտքը աւելի շեշտելու. այս պատճառով ալ նախընտրաբար շեշտով կ’օժտենք զոյգ շաղկապները. օրինակ՝
--Որոշած եմ կա՛մ խնձոր գնել, կա՛մ նարինջ:
--Որոշած եմ կա՛մ խնձոր, կա՛մ նարինջ գնել:
--Ձմռան երկար գիշերները անոնք կամ՛ կը կարդային, կա՛մ հեքիաթ մտիկ կ’ընէին:
Այս պարագային մի՛այն երկրորդ կամ-էն առաջ ստորակէտ կը դնենք:
Բացառուած չէ, որ երկուքի փոխարէն ունենանք երեք կամ. օրինակ՝
--Որոշած եմ կա՛մ խնձոր, կա՛մ նարինջ, կա՛մ տանձ գնել:
Այլ խօսքով՝ այս երեքին մէկէն մէկը մի՛այն:
Այս պարագային եւս առաջին կամ-ը կը մնայ անստորակէտ, միւս երկուքէն առաջ կը դնենք ստորակէտ:
Լեզուական որեւէ արգելք չկայ, որ ունենանք չորս կամ հինգ... կամ. սակայն ոճականօրէն ընդունելի չէ այդ, վասնզի երրորդէն անդին կը սկսի ճապաղութիւնն ու ծանծաղութիւնը, որմէ պէտք է խուսափի ամէն հայերէն խօսող ու մանաւանդ... գրող՝ առանց հրեայի ու հեթանոսի խտրութեան:
* * *
Բացառուած չէ, որ նոյն նախադասութեան մէջ գոյակցին եւ/ու... կամ... շաղկապները, այսինքն՝ միաւորիչն ու տրոհականը. օրինակ՝
--Որոշած եմ խնձոր ու նարինջ կամ տանձ գնել:
Այս կը նշանակէ, որ ստուգապէս խնձոր պիտի գնեմ, առաւել՝ նարինջ կամ տանձ՝ մէկէն միւսը: Ընդամէնը՝ երկու պտուղ:
Նկատել, որ որեւէ ստորակէտ չկիրարկեցինք:
--Որոշած եմ խնձոր կամ նարինջ ու տանձ գնել:
Իսկ այս մէկը կը նշանակէ՝ կա՛մ միայն խնձոր կը գնեմ, կա՛մ միայն նարինջ ու տանձ միատեղ:
Այս պարագային եւս որեւէ ստորակէտ չի կիրարկուիր:
* * *
Կամ-ը կը ծառայէ նաեւ նոյն հասկացութեան տալու երկրորդ անուանում մը, բացայայտիչ մը, եթէ կ’ուզենք. օրինակ՝
--Հայասատնի մայրաքաղաքը, կամ Երեւանը, օր ըստ օրէ կը գեղեցկանայ:
--Կիրակոսը, կամ անդրանիկ զաւակը, իր քով աշխատանքի առաւ:
--Արարատ լեռը, կամ Մասիսը, կը գտնուի Արաքսէն այն կողմը:
Այս պարագային կամ շաղկապն ու շաղկապուող բառը կամ բառակապակցութիւնը կը մեկուսացնենք երկու ստորակէտերու միջեւ:
Ծանօթ.- Այս օրինակներու շաղկապուող անդամներուն դիրքը կրնանք ազատօրէն շրջել. Օրինակ` կրնանք ըսել նաեւ.
--Երեւանը, կամ Հայաստանի մայրաքաղաքը, օր ըստ օրէ կը գեղեցկանայ:
Ասոնց կրնանք տալ նաեւ հետեւեալ գրային տարազները.
--Հայաստանի մայրաքաղաքը՝ Երեւանը, օր ըստ օրէ կը գեղեցկանայ:
--Հայաստանի մայրաքաղաքը, այսինքն՝ Երեւանը, օր ըստ օրէ կը գեղեցկանայ:
Դիմերես եւ դարձերես
Իմ պատուական բարեկամս՝ տէր Աբէլ քհն. Մանուկեանը, վերջերս կիրարկած էր այս երկու բառերը՝ առանց մոռնալու ասոնց հետ երրորդութիւն կազմող շքադրամ-ը:
Խոստովանինք, որ ասոնք կը կազմեն մեր բառամթերքի այն նմուշներէն, որոնք ականջդ ու քիմքդ կը շոյեն իրենց քնարականութեամբ ու հիւթեղութեամբ:
Բառերն ալ ունին իրենց ուրախ եւ տխուր ճակատագիրը:
Անդին չենք վարանիր հարց, վերաբերեալ, փոխանցել, մօտ, ասիկա, ատիկա, անիկա, ատենուընէ, օրուընէ կոչուած աղբերով ալ ողողել մեր խօսքը,- բացէք ձեր ընթերցած որեւէ թերթի հերթական թիւերէն մէկը ու պիտի տեսնէք այս բոլորը,- մոռնալով անոնց ամենաազնիւներն ու բարեհունչները:
Ասոնք կը վկայակոչեն հազարամեակներու վաղեմու-թիւն ունեցող սովորութիւն մը, որ յատուկ էր մասնաւորա-բար օրուան տիրակալ արքաներուն, որոնք ձուլուող մետա-ղադրամին մէկ երեսը պիտի անպայման օժտէին իրենց պատկերով. օրինակ՝ մեր Տիգրան Մեծինը.
Այս մէկը կը կոչուէր դիմերես՝ դէմքը կրող երես, ուր բացառուած չէր, որ արձանագրուէր արքային անունը եւ տիտղոսը: Հակառակ կողմը կը կազմէր դարձերեսը, ուր կը դրուէր այլ կարգի արձանագրութիւն մը: Ամբողջութիւնը կը կազմէ շքադրամը:
Որուն հետագային հետեւեցան շքանշանները, որոնք կը միտէին անմահացնել ընդհանրապէս ազգային, երբեմն ալ միջազգային կարեւոր դէմքեր. մեր պարագային, օրինակ, Մեսրոպ Մաշտոցը, Մովսէս Խորենացին եւ ուրիշներ:
Շքանշանը օժտուած կ’ըլլայ մի՛այն դիմերեսով: Ան կը կրէ օղակ մը կամ գնդասեղ մը՝ ամրացնելու համար զայն ստացողի լամբակին:
Իսկ զայն կազմող մետաղը այլազան է ՝ ոսկի, արծաթ, պղինձ եւ այլն:
Հայկական շքանշաններ՝ պատմական եւ արդի բնաբաններով, ինչպէս նաեւ համաշխարհային փառքի արժանացած երկու կենդանի շքանշանակիր հայեր:
Արմենակ Եղիայեան